Wednesday, September 21, 2011

1M1S : Saya yang menurut perintah


Sikap sesetengah pentadbir sekolah yang tidak begitu serius tentang sukan menyebabkan perlaksanaan Dasar satu Murid Satu Sukan masih belum teratur dan sentiasa menimbulkan perdebatan di kalangan guru-guru sekolah. Ibarat pepatah Melayu "asal ada saja" atau "hangat-hangat tahi ayam" aktiviti tersebut sering menimbulkan rasa bosan bukan sahaja kepada guru yang terlibat, malah di kalangan para pelajar sendiri.

Ramai yang mengeluh kerana waktu yang digunakan untuk aktiviti 1M1S ini sangat tidak sesuai. Bayangkan semua pelajar dikehendaki bersedia di tengah padang atau di gelanggang permainan pada jam 2.00 petang. Sedangkan waktu pengajaran dan pembelajaran harian berakhir pada jam 1.20. Ini bermakna semua pelajar dan juga guru hanya mempunyai masa sebanyak 30 - 40 minit untuk mengurus peribadi seperti makan tengahari, sembahyang Zohor bagi yang beragama Islam dan menghantar anak ke sekolah agama.

Begitu juga bagi pelajar yang tinggal di asrama, waktu makan ialah antara jam 1.30 - 2.00 petang. Bayangkan apakah yang berlaku kepada makanan yang masih belum hadam di dalam perut. Ini yang dapat makan tengahari. Apakah nasib pelajar harian yang mempunyai latar belakang pendapatan ibu bapa yang tidak sama. Duit belanja antara RM1.00 - RM3.00 sehari tidak cukup untuk membeli makanan sehingga ke waktu petang. Sepatutnya pihak sekolah khusunya pentadbir sekolah menetapkan aktiviti satu murid satu sukan ini pada waktu pagi iaitu pada hari Jumaat atau Sabtu. Apalah ertinya dasar ini diperkenalkan jika pemikiran 'asal ada saja" menjadi azimat sepanjang tahun. Kebajikan para pelajar juga harus diambil kira. Pada saya cukuplah empat hari (Isnin - Khamis) untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.

Kemudahan alat sukan juga wajib diambil perhatian oleh pihak pentadbiran sekolah. Mana mungkin aktiviti hoki dapat dilaksanakan jika kayu hoki tidak ada. Mana mungkin aktiviti bermain bola baling dapat dilaksanakan jika padang bola cuma satu dan berkongsi dengan permainan bola sepak serta olahraga. Setiap sukan mempunyai antara 40-50 orang ahli. Jika berlaku kecederaan seperti patah kaki atau kepala terhantuk semasa bermain, guru juga yang disalahkan. Asyik-asyik guru juga yang dipertanggungjawabkan. Nasib seorang guru "Saya yang menurut perintah"

No comments:

Post a Comment