Saturday, November 12, 2011

Waktu Kerja Guru Perlu Dikekalkan


Cadangan waktu kerja guru 9 jam yang akan bermula pada tahun 2012, harus dikaji semula. Mungkin masih ramai yang tidak jelas waktu kerja guru yang sebenarnya.

Umumnya seorang guru mula sampai ke sekolah seawal jam 6.30 pagi kerana ada sekolah yang menetapkan waktu pertama sessi pengajaran guru ialah jam 7.00 pagi.

Sekolah satu sessi biasanya akan tamat pengajaran dan pembelajaran pada jam 1.20 petang. Sebelum jam 2.00 petang iaitu lebih kurang 40 minit guru akan menyelesaikan tugasan peribadi seperti menghantar anak ke sekolah agama, menukar pakaian untuk aktiviti sukan atau ko-kurikulum, makan, solat dan sebagainya.

Situasi ini berbeza dengan kakitangan yang bertugas di pejabat misalnya guru yang bertugas di Pejabat Pelajaran Daerah atau Negeri. Waktu kerja mereka ialah bermula jam 8.00 pagi dan akan rehat untuk makan, solat jam 12.30 tengahari, kemudian masuk ke pejabat (ada juga yang hilang entah ke mana) semula pada jam 2.00 petang sehingga jam 4.30 atau 5.00 petang.

Jika kita bandingkan waktu rehat guru di sekolah dan guru yang bertugas di pejabat pelajaran jelas menunjukkan tidak sama. Guru di sekolah hanya 40 minit rehat sebelum menyambung tugas pada sebelah petang. Manakala guru yang bertugas di pejabat pelajaran mempunyai 1 jam 30 minit untuk rehat sebelum menyambung kerja (jika ada) pada jam 2.00 petang.

Sikap suka membanding dan memperlekehkan bidang tugas orang lain perlu dihentikan dengan segera. Realitinya semua bidang kerjaya di dunia ini mempunyai cara atau budaya kerja yang tersendiri. Misalnya pasukan keselamatan seperti Polis dan Tentera. Waktu kerja mereka tidak sama dengan kakitangan kerajaan yang lain. Jasa dan pengorbanan pasukan keselamatan sangat mahal untuk kita bandingkan waktu kerja mereka. Mana mungkin Tentera yang berkawal di sempadan negara mula berkerja jam 8.00 pagi dan berhenti jam 5.00 petang. Tugas menjaga keselamatan negara tidak pernah mengira waktu. Jadi biarkan ia kekal seperti biasa supaya sistem pekerjaan yang telah lama kita praktikan tidak terganggu hanya kerana perasaan iri hati atau hanya kerana melayan tuntutan-tuntutan pihak yang gila kuasa.

Biarlah guru dengan cara kerja mereka, jururawat dengan cara kerjanya, pegawai-pegawai kerajaan gred DG52 dengan cara kerjanya, orang-orang politik dengan cara kerjanya dan sesiapa pun mereka, yang penting kita sama-sama berkerja dengan 'Bersih, cekap dan Amanah" demi untuk negara.


No comments:

Post a Comment