Friday, May 18, 2018

Cara Menjawab Soalan Esei Pengajian Am

Cara Menjawab Soalan Esei

Esei pengajian am..ada 3 soalan,jawab 2. Tapi,adakah anda tahu cara untuk menjawabnya? Saya akan bagi anda formula dulu. Ini dia..

3+2
2+3
4+1
1+4

Semuanya berjumlah 5 kan? Jadinya,untuk buat esei pengajian am..anda perlukan 5 isi. Pendahuluan dan kesimpulan tidak dikira markah,tapi wajib buat. Tak perlu nak panjang sangat. Setakat dua tiga ayat bolehlah. Sebab markah dikira berdasarkan isi dan huraian.

Contoh soalan:
Banyak faktor yang mengakibatkan kegiatan rasuah semakin berleluasa di negara ini. Oleh itu,langkah-langkah perlu untuk mengatasi gejala ini. Huraikan.

Nampak tak? Berikan 3 faktor dan 2 langkah. Ingat,panjang karangan anda mestilah antara 300-350 patah perkataan. Tak boleh lebih-lebih. Terus beri isi yang direct to the point. Tak perlu beri penjelasan yang berjela-jela tentang rasuah. Ini bukan karangan bahasa melayu. Markah yang diperuntukkan bagi setiap soalan esei ialah 25 markah. Untuk skor A dalam pengajian am,karangan anda mestilah mendapat 15 markah ke atas(mengikut kata guru saya). Masih belum jelas lagi? Saya akan bagi tips untuk jawab soalan esei ni.

TIPS:
-Pendahuluan dan kesimpulan tak perlu panjang sangat.
-Isi-isi yang diberi mestilah relevan dan matang.
-Tak perlu nak cerita panjang lebar tentang sejarah rasuah dll.
-Jangan lupa ikut formula yang diberikan. 3+2,2+3
-Buat draf sebelum buat karangan sebenar.
-Elakkan kesalahan tatabahasa.

Ini adalah contoh karangan saya yang hanya mendapat 18 markah. Penandaan yang guru saya berikan amatlah strict.

Soalan:
Walaupun pelbagai usaha telah dilaksanakan oleh kerajaan bagi merealisasikan amalan perkhidmatan awam negara tanpa rasuah,namun kejayaannya masih lagi gagal dicapai. Jelaskan.

Jawapan:
  Perkhidmatan awam negara seperti polis,kastam,dan lain-lain sesungguhnya tidak terlepas daripada amalan rasuah. Pihak kerajaan telah melaksanakan pelbagai usaha bagi mengatasi amalan rasuah dalam kalangan kakitangan kerajaan ini.

  Melalui penguatkuasaan undang-undang,kerajaan telah mengenakan denda serta hukuman berat kepada kakitangan kerajaan yang mengamalkan rasuah. Undang-undang tetap akan dikenakan kepada kakitangan kerajaan walaupun mereka mempunyai jawatan yang tinggi. Kakitangan kerajaan yang terlibat dengan rasuah akan dilucutkan jawatannya. Hal ini memberi pengajaran kepada rakya

No comments:

Post a Comment