Tuesday, November 24, 2009

Wisel Ajaib Di Jakarta



PRIIIT!, PRIIIT!... bunyi wisel yang membingitkan telinga dan mengganggu tumpuan orang ramai. Tiba-tiba terpacul dari mulut rakan penulis, "Di Jakarta ni siapa ada wisel boleh buat duit tau," katanya rakan penulis yang telah 10 tahun tinggal di Jakarta dan bekerja dengan sebuah syarikat dari Singapura.
Di Jakarta, jangan terkejut apabila diberitahu polis tidak akan kelihatan di jalan raya apabila kesesakan teruk berlaku. Kekosongan itu diisi oleh orang awam yang hanya berbekalkan wisel.
Di setiap simpang pasti ada orang awam yang menggunakan wisel bagi menghuraikan kesesakan trafik.
Di simpang-simpang yang lebih kritikal kesesakannya kadang kala terdapat tiga orang bertugas. Semuanya dilakukan tanpa sebarang arahan atau secara sukarela.
Buatlah pusingan 'U' di mana-mana sahaja, tidak ada yang marah, pengawal trafik sukarela berkenaan akan bermati-matian menahan kenderaan bagi memberi laluan kepada anda dengan hanya berbekal wisel.
Bayarannya tidak banyak, cuma seikhlas hati dan kebanyakan orang memberi tidak lebih daripada 35 sen atau kira-kira Rp1,000, tetapi ramai juga yang berlalu begitu sahaja. Walaupun bayaran tidak seberapa tetapi ucapan "Terima kasih om (pakcik)" tidak pernah putus daripada mulut penjaga trafik sukarela itu.
Sejak kebelakangan ini apabila bekalan elektrik sering terputus di Jakarta akibat kegagalan Perusahaan Letrik Negeri (PLN) memperbaiki alat ubah (transformer) yang terbakar, lampu isyarat sering terpadam, jadi peranan peniup wisel itu semakin penting.
Dan ketika situasi begini, peranan pengawal trafik tanpa gaji itu memang cukup bererti, tanpa mereka mungkin kenderaan di Jakarta tidak dapat bergerak sama sekali.
Bukan niat hendak merendah peranan polis trafik di Jakarta, tetapi itulah hakikat yang sering berlaku, ketika pengawal trafik sukarela bertungkus-lumus mengawal trafik, kebanyakan anggota polis lebih memilih untuk berehat dan berbual-bual sesama rakan sepasukan di pondok-pondok yang disediakan.


Ertinya Kehidupan di negara kita (Malaysia) 100 kali lebih baik daripada negara jiran Indonesia.

Jadi hargailah KEAMANAN KEMAKMURAN KEMAJUAN dan KEMERDEKAAN yang kita miliki. 1 Malaysia kesejahteraan untuk rakyat.

No comments:

Post a Comment