Sunday, September 26, 2010

Menghargai Akal





Akal adalah salah satu keistimewaan yang telah dianugarahkan oleh Tuhan bagi membezakan antara diri kita sebagai manusia dengan haiwan. Cara menghargainya adalah dengan menggunakannya dan mengisinya dengan ilmu pengetahuan. Dalam kehidupan manusia hari ini, institusi pendidikan seperti sekolah, kolej dan universiti merupakan tempat yang logik untuk mendapatkan ilmu pengetahuan daripada manusia yang dipanggil guru, cikgu atau pensyarah.

Sebagai sebuah institusi pendidikan yang dibina untuk kemajuan masyarakat, maka keselamatan dan kesejahteraan setiap penghuni yang berada di dalamnya dilindungi oleh beberapa peraturan yang telah digubal oleh mereka yang telah dipertanggungjawabkan oleh kerajaan.

Jika ada individu atau lebih tepat lagi merujuk kepada diri pelajar, perbuatan ponteng kelas atau ponteng sekolah merupakan tingkahlaku negatif yang tidak boleh dibiarkan. Apa juga alasan yang diberikan oleh pelajar, perbuatan keluar dari sekolah pada waktu sesi pembelajaran adalah menyalahi undang-undang dan peraturan sekolah.

Akal yang waras tentu tidak dapat menerima perbuatan "menipu" apabila dilakukan oleh anak-anak yang dipelihara oleh ibu bapa sejak lahir sehinggalah berusia belasan tahun. Ibu bapa pada dasarnya sentiasa mengharapkan anak-anaknya apabila berpakaian seragam sekolah, tidak menipu dengan melakukan aktiviti-aktiviti yang tidak sihat seperti berkumpul di dalam hutan atau lepak di kedai-kedai runcit sambil menikmati rokok yang dikongsi bersama rakan-rakan yang ponteng.

Alangkah ruginya jika daripada jam 7.00 pagi hingga 12.00 tengahari, waktu yang sepatutnya digunakan untuk membaca buku dan mengikuti pengajaran daripada guru, dibiarkan berlalu hanya kerana mengikut nafsu "MALAS" "DEGIL" "PALUI" dan "BODOH SOMBONG"

"SEMENTARA ALLAH S.W.T MASIH MEMBERI PELUANG UNTUK KITA MENIKMATI KEHIDUPAN DI MUKA BUMI INI, GUNAKANLAH AKAL DENGAN SEBAIK-BAIKNYA UNTUK KEHIDUPAN YANG PENUH BERKAT"

No comments:

Post a Comment