Monday, September 27, 2010

Minuman Ajaib Rakyat Malaysia

"Nescafe Tarik Satu" "Teh Tarik Kurang Manis Satu"....ungkapan yang selalu kedengaran ketika masuk di mana-mana restoran atau warung kaki lima. Yang bestnya setiap kali minum pagi tuan kedai sudah tahu jenis minuman yang saya minta.

Cerita pasal minuman ajaib ini...yea!! memang ajaib. Satu Malaysia suka minum. Orang Melayu, Orang Cina, Orang India, bahkan rakan-rakan di Sabah dan Sarawak juga setiap hari ketagih minuman ini.

Ada juga yang bagi nama "Nescafe Sabun" atau "Teh Sabun" mungkin buih yang melimpah keluar dari mulut cawan seperti yang anda lihat dalam gambar ini menyebabkan perkataan sabun dijadikan antara gelaran kepada minuman istimewa ini.

Keistimewaan minuman "Satu Malaysia" ini telah menjadi indentiti masyarakat Malaysia. Sebut saja "Nescafe Tarik" atau "Teh Tarik" agak susah untuk membezakan antara golongan kaya atau miskin, orang bandar atau orang kampung, cikgu atau pelajar malah seorang pemimpin politik seperti Perdana Menteri Malaysia juga suka dengan minuman ajaib ini.

Maka tidak keterlaluan untuk saya memberi tajuk dalam penulisan blog saya hari ini "Minuman Ajaib Rakyat Malaysia".

No comments:

Post a Comment