Sunday, June 26, 2011

9 Julai yang menakutkan


Pengumuman pihak tertentu untuk mengadakan Demonstrasi secara besar-besaran di sekitar Kuala Lumpur pada 9 Julai 2011, telah menjadikan ramai rakyat Malaysia yang cinta kepada keamanan menjadi resah dan susah hati. Saya sendiri walaupun tinggal di Negeri Sabah, juga merasa risau takut suasana huru-hara itu akan dituruti oleh penduduk Sabah yang juga terpengaruh dengan janji-janji pemimpin politik yang gila kuasa.

Sejarah masa lalu telah membuktikan bahawa 'Demonstrasi Jalanan' tidak pernah memberi kebaikan kepada kehidupan rakyat. Mungkin kebaikan itu hanya dapat dirasai oleh mereka yang ada kepentingan politik. Pemimpin atau penganjur aktiviti yang berunsur jenayah ini pastinya tidak peduli akan kesan buruknya kepada kehidupan aman damai rakyat Malaysia. Bagi mereka, yang penting ialah nafsu dan cita-cita untuk menghuru-harakan negara ini tercapai. Harapan untuk melihat kerajaan yang mentadbir negara hilang pengaruh menjadi keutamaan.

Apa pun nama yang digunakan untuk mengadakan demonstrasi jalanan ini adalah tidak penting kerana kesannya nanti pasti akan membawa banyak kemusnahan daripada kemajuan. Berselindung di sebalik penggunaan 'BERSIH' sebagai tema adalah ibarat 'sambil menyelam sambil minum air' atau 'Ada udang di sebalik batu'. Kalau pilihan raya di Malaysia ini tidak bersih dan adil, sudah tentulah parti politik seperti DAP, PAS dan KEADILAN, tidak akan dapat menguasai P.Pinang, Kedah, Selangor dan seketika negeri Perak. Manakala negeri Kelantan tetap menjadi sumber rezeki para pemimpin PAS. Pada pilihan raya negeri Sarawak pula DAP berjaya menambah jumlah kerusi DUN. Ini bukan mimpi tapi kenyataan yang telah disaksikan oleh jutaan rakyat Malaysia.

Bantahan dan laporan yang mencecah ribuan daripada pelbagai lapisan rakyat kepada Pasukan Polis adalah bukti ramai rakyat di negara ini mahukan rancangan pihak yang gila politik ini dihentikan. Tunggulah PRU-13 yang bakal dilaksanakan kelak. Tempoh pentadbiran Barisan Nasional sebagai kerajaan masih sah sekurang-kurannya 2 tahun lagi. Kalau rakyat memang inginkan perubahan, parti PKR akan menang dan jadilah kamu Perdana Menteri beramai-ramai. Tapi jika rakyat tetap memilih Barisan Nasional sebagai parti yang baik untuk meneruskan perjuangan negara bangsa Malaysia, maka pihak yang kalah harus menerima hakikat.

Kerjaya sebagai pengamal undang-undang seharusnya digunakan untuk membela rakyat yang tertindas oleh kerajaan negeri yang zalim. Janganlah jadi seperti 'kacang lupakan kulit'. Negara ini banyak memberi peluang kepada kita untuk menjadi rakyat yang hidup harmoni. Hasil kekayaan dan kehebatan dalam bidang profesional yang diperolehi adalah hasil kepimpinan yang banyak bertolak ansur kepada semua kaum di negara ini. Hakikat bahawa Malaysia adalah negara Islam dan mempunyai Raja-Raja Melayu tidak mungkin dapat diubah oleh bangsa lain, melainkan oleh orang Melayu yang sudah hilang KEMELAYUANNYA. Perpaduan kaum adalah kunci kepada pembangunan Malaysia. Negara ini adalah milik semua kaum yang menjadi warganegara Malaysia. Jika pemimpin politik tidak lagi mahu bertanggungjawab kepada keamanan dan kemakmuran negara ini, maka jalan terbaik adalah 'BERHENTILAH' daripada menjadi orang politik. Janganlah jadi penjenayah politik kerana ingin berkuasa.

1 comment: