Friday, June 10, 2011

Kelemahan Calon dalam Bahagian A dan B


Saya percaya ramai pelajar sudah membeli buku-buku rujukan STPM. Harganya pun boleh tahan. Ada yang murah dan juga yang terlalu mahal. Tapi demi unutk berjaya dalam peperiksaan STPM, harga tak jadi masalah besar, "Ada duit semua boleh beli". Bapa atau ibu boleh tolong bayar. Kalau yang ada biasiswa tu, faham-faham sajalah... kerajaan bagi biasiswa bukan untuk beli "psp" atau "iphone4".

Ok...ceritanya begini, saya selalu ingatkan pelajar saya tentang beberapa tips atau panduan yang penulis buku berikan dalam setiap buku-buku rujukan yang mereka hasilkan. Cuba tengok dalam buku pengajian am2 yang anda beli.

Menurut penulis buku, antara kelemahan calon dalam bahagian A dan B ialah:
1. Sukar mengenal pasti idea atau isi utama
2. Penghujahan tidak bernas dan tidak kukuh
3. Huraian kekurangan fakta dan maklumat
4. Tidak menepati kehendak soalan
5. Pendahuluan dan kesimpulan yang tidak menarik dan tidak relevan
6. Tulisan yang sukar dibaca dan tidak kemas.

Antara kelemahan yang tersenarai di atas, saya selalu mendapat karangan yang lemah penghujahannya. Idea tidak bernas dan tidak kukuh. Sebabnya pelajar kurang membaca isu-isu berat seperti yang selalu dilaporkan dalam akhbar-akhbar tempatan. Karangan yang ditulis kurang fakta dan maklumat.Pelajar hari ini sungguh bertuah kerana kecanggihan teknologi komputer (internet), banyak pengetahuan am yang boleh diakses dan disimpan dalam otak. Malangnya masih ramai yang lebih suka bersantai dengan melayari laman sosial facebook. Sikit-sikit bolehlah...(dialog filem ali baba bujang lapok).

Karangan bahagian A dan B dalam kertas pengajian am 2 amat besar impaknya kepada markah keseluruhan yang diperolehi oleh pelajar STPM. Jumlahnya adalah separuh daripada markah 100. Kalau pelajar tidak serius untuk memperbaiki mutu karangan, pelajar tidak akan dapat Gred A untuk mata pelajaran pengajian am. Salah media dalam bahagian D pula sudah tentu pelajar cuma dapat 1 markah daripada 15. Jadi macamana nak dapat gred A kalau malas membaca dan membuat latihan.

No comments:

Post a Comment