Monday, July 18, 2011

Penolong Kanan Disiplin Gred DG44


Sejak KPM memperkenalkan perjawatan baru kepada guru-guru yang mengajar kelas Tingkatan 6 (Guru Akademik Tg.6 Gred DG44 - DG48),ramai guru DG41(kelas PMR & SPM) terus kecewa kerana melihat kegembiraan rakan-rakan guru yang mendapat kenaikan pangkat. Paling kecewa ialah guru disiplin. Apa tidaknya menjadi guru disiplin bukanlah tugas yang mudah. Banyak cabaran dan gangguan emosi yang terpaksa dihadapi oleh guru disiplin. Pelajar merokok dalam tandas, guru disiplin kena siasat, pelajar ponteng kelas, guru disiplin yang panggil, pelajar bergaduh dalam sekolah,guru disiplin jugalah yang akan meleraikannya dan kalau terpaksa menghubungi pihak ibu bapa atau polis. Guru yang paling dibenci GURU DISIPLIN. Guru yang dilabel "Guru Garang. Guru Ganas, Guru Jahat" ialah guru disiplin.

Sudah sampai masanya pihak berwajib memberi perhatian kepada sumbangan guru-guru disiplin di seluruh negara. Saya fikir jika guru yang mengajar kelas Tingkatan 6 dapat kenaikan pangkat walaupun baharu 5 tahun berkhidmat, apakah guru disiplin yang sudah 7 tahun berkhidmat tidak layak mendapat kenaikan pangkat. Tanpa guru disiplin persekitaran sekolah tidak akan aman damai. Jika sebaliknya keadaan sekolah sudah tidak selesa lagi kepada pelajar-pelajar yang berdisiplin, itu bermakna guru disiplin sudah bosan dengan kerjanya.

Tidak semua guru mahu menjadi guru disiplin. Guru disiplin sering terdedah dengan pelbagai ancaman buruk. Guru disiplin dipukul, kereta guru disiplin dicalar, nama guru disiplin ditulis dalam tandas dengan ayat-ayat lucah dan sebagainya. Akhirnya guru disiplin adakalanya berkata "Pedulikan...biar mereka mampus...menyusahkan aku saja, suruh pengetua ambil tindakan, aku bukan pengetua untuk menjatuhkan hukuman".

No comments:

Post a Comment