Monday, October 11, 2010

Pengajian Am kertas 2 STPM

Sedar tak sedar rupa-rupanya esok budak-budakku dah duduk exam STPM.Tapi bukan subjek pengajian am kertas 2, esok STPM bermula dengan MUET (Malaysian University English Test).
Ehmm!!! kena cakap orang putihlah budak-budak tu. "Good morning sir". Apa pun topik yang akan dibincangkan kelak, para pelajar sudah tentu sedia maklum bahawa MUET juga mempunyai persamaan dengan subjek pengajian am kertas 2. Banyak isu-isu semasa yang boleh dibincangkan di dalam kelas, cuma bezanya penggunaan bahasa inggeris dan Bahasa Malaysia.

Ok...saya nak ulang semula tentang subjek yang saya ajar nie. Pengajian am kertas 2 STPM terbahagi kepada 5 bahagian iaitu:

Bahagian A Karangan Laras Sastera
Bahagian B Karangan Laras Sains
Bahagian C Kefahaman Petikan Laras Sastera dan Laras Sains
Bahagian D Melukis Graf atau Carta
Bahagian E Mengulas atau mentafsir Data dalam jadual atau Carta Aliran

Berdasarkan pengalaman mengajar dan menghadiri kursus subjek pengajian am kertas 2 STPM, kebanyakan soalan yang ditanya kepada calon berkaitan dengan isu-isu semasa yang ada dalam negara kita. Dan selalunya isu-isu yang hangat dalam media massa menjadi idea kepada penggubalan soalan pengajian am kertas 2. Misalnya isu perpaduan kaum, masalah sosial di kalangan remaja, isu alam sekitar, isu kenaikan harga barang, tanah runtuh, kepentingan biodiversiti, isu penyakit merbahaya seperti demam denggi dan sebagainya.

Jangan panik, masa untuk membaca masih ada. Kemudahan internet hari ini sungguh memudahkan para pelajar untuk membaca pelbagai jenis isu. Selebihnya berserahlah kepada ketentuan Allah s.w.t...banyak-banyak sembahyang dan berdoa memohon ketenangan untuk menghadapi peperiksaan yang akan menjelang tiba. Selamat belajar.

No comments:

Post a Comment