Saturday, June 23, 2012

Pelajar, pelancong atau penjenayah?


MEREKA dikatakan masuk dengan visa pelajar, tapi gaya tak macam pelajar universiti atau kolej pun.
Tiada buku, fail atau beg yang digalas. Ke hulu ke hilir berpeleseran tidak kira siang atau malam. Jadi, masa bila pula mereka masuk kelas?
Difahamkan ‘pelajar Awang Hitam’ ini juga mampu berbelanja mewah, boleh menyewa kenderaan yang beribu-ribu ringgit sebulan. Boleh selalu duduk melepak di pub-pub dan kelab-kelab setiap malam.
Dan kalau bekerja, tak juga nampak seperti pekerja. Hari-hari mereka boleh dilihat ‘bersidai’ di tempat-tempat awam. Jadi apa mereka buat di sini?
Kita tidak mempersoalkan sekiranya mereka memang belajar dan melancong di sini. Tetapi macam mana hendak pastikan mereka benar-benar pelajar, pekerja profesional atau pelancong.
Mungkinkah mereka masuk sebagai pelajar tetapi buat kerja lain? Ini yang pihak berkuasa kena selalu periksa dan pantau.
Lambakan warga Afrika terutamanya di sekitar Lembah Klang dan bandar-bandar di negara ini sudah di tahap cukup merimaskan. Kalau mereka ini duduk diam tidak mengapa. Ini banyak masalah sosial yang ditimbulkan golongan ini termasuk kes jenayah. Janganlah kerana hendak mengaut keuntungan, para pendukung IPTS sanggup mengorbankan keselamatan penghuni kota Malaysia.

No comments:

Post a Comment