Internet Adalah Medium Pengetahuan Masa Kini

Saturday, June 23, 2012

Virus Trojan Zitmo Menyerang Pengguna Android


Makmal Kaspersky melaporkan mereka telah berjaya mengesan sejenis trojan yang menyerang peranti Android baru-baru ini. Dikesan sebagai HEUR:Trojan-Spy.AndroidOS.Zitmo.a , ianya dicipta untuk mencuri mesej yang masuk dalam telefon Android yang dijangkiti. Trojan ini dikesan pada 4, 8, 13 dan 14 Jun yang lepas di dalam 6 fail APK yang bersaiz 207kb.
Jika anda terus memasang fail aplikasi ini pada telefon anda, ianya akan menyamar sebagai aplikasi sekuriti untuk Android anda dengan nama ‘ Android Security Suite Premium ‘  yang akan berada di ‘drawer’ aplikasi Android anda. Sekiranya anda melancarkan aplikasi berkenaan, ianya hanya akan menunjukkan ‘activation code’ pada anda.
Untuk makluman juga, aplikasi dijangkiti ini selain berkeupayaan mencuri mesej yang masuk, ianya juga dapat menerima arahan secara kawalan untuk membuang dirinya sendiri dari telefon anda ( Uninstall ), mencuri maklumat sistem dan kawalan sepenuhnya pada aplikasi mencurigakan.
Anda diminta berhati-hati dengan pemasangan aplikasi pada telefon anda terutamanya dengan fail APK yang didapati dari luar Google Play. Untuk langkah berjaga-jaga, anda disyorkan untuk memasang aplikasi antivirus yang boleh didapati dengan percuma.

No comments:

Post a Comment