Sunday, December 12, 2010

Selepas Peperiksaan STPM : Apa Nak Di Buat?



"Aku mau relaks, aku mau makan angin, aku mau cari kerja....." masing-masing pasang niat selepas habis peperiksaan. Apa juga niat yang ingin dilakukan selepas ini atau lebih tepat sementara menunggu keputusan peperiksaan diumumkan pada bulan Mac 2011, yang penting lakukanlah niat itu dengan perasaan gembira. Setiap individu mempunyai keinginan yang menyeronokkan.

Pada saya antara aktiviti yang baik dan menguntungkan ialah kerja sementara atau belajar melakukan kerja-kerja kemahiran. Biasanya selepas "exam" ramai calon STPM bekerja di pusat membeli-belah, pam minyak, kedai buku, kedai kopi dan sebagainya. Apa pula kerja yang memerlukan kemahiran?

Kalau para pelajar ambil tahu, banyak kerja di kampung yang memerlukan kemahiran. Menangkap ikan (memukat, memancing, menjala ) adalah antara kerja-kerja tardisional yang memerlukan kemahiran. Walaupun nampak senang, namun jika seseorang itu tidak pernah turun ke laut sebagai nelayan, agak susah juga untuk diperkatakan. Mabuk laut, berhujan, berpanas, mengharungi pukulan ombak adalah permainan seorang nelayan.

Begitu juga aktiviti berkebun memerlukan kemahiran yang hanya boleh diperolehi daripada mereka yang ada kebun. Tentu seronok melihat pokok mangga yang banyak buah. Tentu seronok melihat ikan banyak dalam baldi atau berenang-renang dalam kolam.

Perkara yang benar berlaku hari ini ialah kesukaran mencari kerja. Ramai graduan universiti yang masih menganggur. Jadi jika anda mempunyai keinginan untuk memiliki wang hasil daripada titik peluh sendiri, jangan malu untuk melakukan kerja-kerja sementara atau kerja kampung. Sekian.

No comments:

Post a Comment