Sunday, October 3, 2010

NASIB MELAYU DI BUMI MELAYU



Sejak idea menulis minuman ajaib rakyat Malaysia minggu lalu, saya terus mencari-cari apakah idea baharu yang sesuai dikongsi bersama pembaca blog ini…itu pun kalau benar ada yang sudi membaca blog saya ini.

Ketika PJJ (Pergi Jalan-Jalan) di pusat membelih belah yang sangat popular ketika ini di Bandaraya Kota Kinabalu, apa lagi…1 Borneo…la. Saya selalu singgah ke kedai buku “Harris” kedudukan kedai ini saya tak berapa pasti tingkat berapa, tapi bagi yang biasa berkunjung ke ‘One Borneo” pasti tahu punya..la.

Apa yang saya nak kongsi hari ini bukan..la pasal 1B. Tapi saya amat tertarik dengan satu buku yang pada saya amat sesuai dibaca oleh semua orang. Tentulah orang Malaysia maksud saya. Orang Bangladesh, Indonesia, Thailand atau Philipine tak perlu baca, tapi kalau faham bahasa Melayu…sila dapatkan buku ini di kedai buku, beli dan baca.

Buku ini adalah sebahagian daripada himpunan tulisan Dr.Mohd Ridhuan Tee Abdullah dalam akhbar Mingguan Malaysia dan Majalah Al-islam. Persoalan utamanya banyak berkisar tentang politik silang budaya, terutama antara Melayu dengan bukan Melayu (Cina). Fokusnya lebih kepada nasib orang Melayu di bumi mereka sendiri. Kenapa dan mengapa orang Melayu masih ketinggalan di buminya sendiri, sedangkan sudah ada peruntukan, keistimewaan dan perlindungan dalam perlembagaan? Buku ini akan cuba untuk menjawab persoalan yang dibangkitkan.

Buku ini sesuai untuk semua peringkat khalayak, termasuk ahli akademik, penuntut IPTA dan IPTS, pelajar sekolah, masyarakat umum dan mereka yang berfikiran terbuka. Ia mengajak pembaca untuk berfikir sejenak dan merenung nasib kita sendiri. Lenggok bahasa yang mudah difahami, sinis dan tegas diharapkan dapat membuka jendela ilmu kepada semua pembaca untuk terus membaca.

“Bangsa Membaca, Bangsa Berjaya”

No comments:

Post a Comment