Thursday, March 31, 2011

Aku dan Feri Kuala Penyu


Sejak tahun 1995 aku bertugas di daerah ini (Kuala Penyu), jadual harian penduduk yang tinggal di Kg.Palu-Palu termasuklah aku sendiri terpaksa bangun seawal jam 4.30 pagi untuk bersiap menunggu giliran naik feri sebelum jam 6.00 pagi. Kelewatan akan menyebabkan aku lewat juga hadir ke sekolah. Jika dipandang dengan mata yang sihat, lebar sungai sitompok yang memisahkan Kg.Palu-Palu dengan deretan kedai-kedai sedco yang kecil cuma lebih kurang 200 meter. Tapi dengan menggunakan feri percuma ini termasuklah masa giliran untuk naik feri, paling cepat 30 minit untuk sampai ke seberang. Bayangkan kalau giliran anda yang kedua atau ketiga, masa yang sepatutnya 2 minit untuk menyeberangi sungai, akan menjadi 30 - 60 minit malah kadang-kadang lebih daripada 120 minit. Selagi jambatan belum siap (janjinya bulan Jun 2011 siap) aku akan terus tidur malam tidak menentu tapi bangun awal sudah tentu seawal jam 4.30 pagi setiap hari kecuali hari sabtu dan ahad. "Apa boleh buat....nasib badannnnn".

No comments:

Post a Comment