Thursday, March 3, 2011

Guru Disiplin

Guru disiplin adalah guru yang menjalankan tanggungjawab mendisiplinkan pelajar di sekolah. Secara teori semua guru adalah guru disiplin. Tetapi dalam banyak perkara guru disiplin tidak diberi taklimat dan kursus serta isu perundangan berhubung dengan bidang tugas sebenar.

Guru-guru di Malaysia jeran dengan tugas ini. Guru diingatkan tidak menghukum pelajar dengan tangan seperti lempang, sepak, sepak, cubit, pukul dan lain-lain. Ibu bapa yang dikatakan cendekiawan dan lebih lebih bijak daripada guru mengugut akan membawa guru ke mahkamah dan menuntut pampasan. Laporan doktor dan laporan polis akan dikemukakan sehingga akhirnya guru-guru muda ini dihantar ke pulau atau ke hulu.

Kementerian Pelajaran Malaysia pernah mencadangkan polis ditempatkan di sekolah untuk membendung kes kecurian, pergaduhan, perkauman, buli, merokok, ponteng dan sebagainya. Ada juga yang mencadangkan polis mengawasi kawasan luar sekolah. Kawasan luar sekolah yng menjadi tempat lepak dan ponteng seperti pusat beli-belah, rumah kosong, kawasan semak dan sebagainya bukan dalam bidang tugas sekolah. Malangnya ibu bapa dan masyarakat menyalahkan sekolah kerana tidak mengambil sebarang tindakan.

Seseorang guru tidak minta jawatan guru disiplin. Tetapi mereka dipilih kerana jantina mereka lelaki, garang dan berani. Di bandar-bandar besar, kebanyakan guru besar dan pengetua terdiri daripada perempuan. Biasanya mereka enggan merotan dan diserahkan tugas merotan kepada guru disiplin.

Kebanyakan guru di Malaysia menganggap tugas guru disiplin berisiko tinggi. Seorang guru disiplin mestilah tahu membaca mood pelajar, mententeramkan pelajar, tahu selok-belok jenayah juvenil dan bijak bertikam lidah dengan ibu bapa. Guru yang tidak mahir berhujah seperti seorang peguam janganlah menjadi guru disiplin.Kebanyakan ibu bapa dan pakar pendidikan tidak dapat menerima kehadiran guru disiplin. Tutur bahasa dan perangai anak mereka berlawanan sekali jika dibanding semasa di rumah atau di sekolah rendah.

No comments:

Post a Comment