Friday, May 21, 2010

APAKAH TAHAP KEMAHIRAN BERKOMUNIKASI ANDA?

Apakah tahap kemahiran berkomunikasi anda? Adakah baik, perlu diperbaiki ataupun lemah? Untuk menilai diri anda, jawab soalan dalam Ujian Komunikasi di bawah.

UJIAN KOMUNIKASI
Anda diberikan masa selama 20 minit untuk menjawab kesemua 34 soalan. Jawab secara jujur dan spontan.

1. Jika saya menerangkan sesuatu perkara kepada sekumpulan orang, saya akan bertanya kepada mereka sama ada mereka faham atau tidak akan perkara yang ingin saya sampaikan.
A Tidak pernah
B Jarang-jarang
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

2. Orang tidak pernah faham akan perkara yang ingin saya sampaikan.
A Sentiasa
B Kerap C Kadang-kadang
D Jarang-jarangE Tidak pernah

3. Saya dapat menyampaikan idea saya dengan berkesan.A Tidak pernah B Jarang-jarang
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

4. Saya berasa sukar untuk menyampaikan sesuatu maklumat sekiranya orang tidak faham akan perkara yang saya cakapkan.
A Sentiasa
B Kerap
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

5. Jika saya tidak memahami sesuatu soalan, saya akan bertanya dengan lebih lanjut.
A Tidak pernah terjadi
B Jarang-jarang terjadi
C Kadang-kadang berlaku
D Kerap berlaku
E Sentiasa terjadi

6. Saya tidak faham akan perkara yang orang lain maksudkan.
A Sentiasa
B Kerap
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

7. Saya mudah untuk memahami perasaan orang lain.
A Tidak pernah
B Jarang-jarang
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

8. Saya berpura-pura mendengar walaupun fikiran saya melayang jauh.
A Sentiasa
B Kerap
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

9. Saya susah untuk meluahkan perasaan.
A Sentiasa
B Kerap
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

10. Jika saya mempunyai sesuatu perkara yang penting dan relevan untuk diperkatakan dalam satu perbualan, saya akan menyampuk.
A Sentiasa
B Kerap
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

11. Saya boleh membaca mood seseorang ketika dia bercakap.
A Tidak pernah
B Jarang-jarang
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

12. Sekiranya saya tahu apa-apa yang ingin ditanyakan kepada saya, saya akan terus menjawab walaupun orang tersebut belum habis bertanya.
A Sentiasa
B Kerap
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

13. Saya terlalu memikirkan perkara yang ingin saya sampaikan sehingga saya tidak peduli akan perasaan atau reaksi pendengar saya.
A Sentiasa
B Kerap
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

14. Kelemahan saya bukan urusan orang lain dan lebih baik bagi saya untuk menyembunyikannya daripada diketahui oleh orang ramai.
A Tidak pernah
B Jarang-jarang
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

15. Sekiranya saya bersalah, saya tidak akan teragak-agak untuk mengakui kesalahan saya.
A Tidak pernah
B Jarang-jarang
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

16. Satu cara yang paling baik untuk orang lain memahami diri saya adalah dengan cara berterus terang tentang apa-apa yang saya rasa dan fikirkan.
A Tidak pernah
B Jarang-jarang
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

17. Jika sesuatu perbualan itu menjadi terlalu peribadi, saya akan cuba menukar topik.
A Sentiasa
B Kerap
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

18. Sekiranya saya sedar saya melukakan hati seseorang, saya akan cepat-cepat meminta maaf.
A Tidak pernah
B Jarang-jarang
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

19. Saya akan mempertahankan diri saya sekiranya saya dikritik.
A Sentiasa
B Kerap
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

20. Sekiranya saya marah dan seseorang bertanya sama ada saya marah atau tidak, saya akan mengaku.
A Tidak pernah
B Jarang-jarang
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

21. Saya cenderung untuk membuat kesimpulan tentang sesuatu perkara.
A Sentiasa
B Kerap
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

22. Sekiranya saya berbual dengan seseorang, saya mencuba untuk meletakkan diri saya di tempat orang itu.
A Tidak pernah
B Jarang-jarang
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

23. Jika seseorang itu menghadapi kesukaran untuk mencari sesuatu perkataan untuk dikatakan, saya bersedia untuk menyambung apa-apa yang ingin disampaikan.
A Sentiasa
B Kerap
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

24. Orang di sekeliling berkata saya bercakap dengan nada yang tinggi, tetapi saya tidak menganggap sedemikian.
A Sentiasa
B Kerap
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

25. Saya selalu bercakap dengan tidak terburu-buru.
A Tidak pernah
B Jarang-jarang
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

26. Saya mempunyai satu firasat yang orang lain berasa tidak selesa dengan kehadiran saya.
A Sentiasa
B Kerap
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

27. Saya berminat dengan apa-apa yang ingin diperkatakan oleh orang lain.
A Tidak pernah
B Jarang-jarang
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

28. Saya berasa kecewa apabila orang lain tidak bersependapat dengan saya terutama sekali jika orang tersebut tidak melalui situasi yang saya lalui.
A Sentiasa
B Kerap
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

29. Jika saya mengkritik, saya akan pastikan saya mengkritik perbuatan seseorang itu, bukan mengkritik individu tersebut.
A Tidak pernah
B Jarang-jarang
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

30. Saya mampu menyelesaikan sesuatu masalah tanpa rasa marah.
A Tidak pernah
B Jarang-jarang
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa31. Saya sedar tentang status emosi saya dalam sesuatu perbualan.A Tidak pernah B Jarang-jarang C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

32. Saya cuba mengelak untuk membincangkan perkara yang sensitif.
A Sentiasa
B Kerap
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

33. Saya boleh bersemuka dengan orang yang melukakan perasaan saya.
A Tidak pernah
B Jarang-jarang
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

34. Saya cuba mengelak untuk meluahkan perasaan tidak setuju saya terhadap sesuatu perkara kerana saya tidak mahu dimarahi.
A Sentiasa
B Kerap
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

Kira jumlah markah yang anda peroleh.A 1 markahB 2 markahC 3 markahD 4 markahE 5 markahLihat dalam kategori mana anda berada. Terdapat 3 kategori, iaitu:Kategori A: Markah anda di antara 136 - 170Kategori B: Markah anda di antara 99 - 135Kategori C: Markah anda di antara 34 - 98Sila klik di sini (RUANGAN MUAT TURUN) bagi mendapatkan jawapan dan penjelasan bagi setiap kategori. Diharapkan dengan mengenal pasti tahap kemahiran berkomunikasi anda, peluang untuk maju dalam kerjaya anda bertambah cerah. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment