Sunday, April 24, 2011

Jenayah Berkaitan Dengan Komputer


Dengan wujudnya jaringan internet, jenayah siber boleh berlaku dengan mudah, di mana-mana dan bila-bila masa. Inilah hakikatnya yang sering berlaku dalam sebuah masyarakat yang besar tanpa dibatasi sempadan, tempat dan masa.
Begitu juga dengan jenayah komputer. Dengan memiliki komputer, tidak bererti kita selamat. Data yang disimpan di dalamnya berkemungkinan mudah dicerobohi oleh penceroboh komputer dengan melakukan pemalsuan dokumen, penipuan, penukaran data serta pengirim virus. malah komputer juga boleh digunakan sebagai alat memeras ugut.
Penjenayah boleh mendatangkan ketakutan kepada mangsa melalui e-mel dan mengugut mangsa agar menyerahkan apa-apa harta kepadanya. Gejala ini boleh membahayakan dari segi kewangan dan keselamatan kerana pelakunya boleh melenyapkan wang yang besar dengan segera dan secara maya. selain itu, ia juga memberi kesan kepada anak-anak dan hak persendirian.

#Untuk maklumat lanjut anda boleh baca buku yang bertajuk "Jenayah Berkaitan Dengan Komputer Perspektif Undang-Undang Malaysia" oleh Anita Abdul Rahim dan Nazura Abdul Manaf, Dewan Bahasa dan Pustaka,Kuala Lumpur,2004

No comments:

Post a Comment