Internet Adalah Medium Pengetahuan Masa Kini

Monday, April 11, 2011

Komputer 1Malaysia



Tentu seronok bila memiliki sebuah komputer "free". Saiznya pula kecil, bentuk komputer yang menjadi idaman ketika ini. Saya sendiri pun belum ada komputer bersaiz kecil, sebab waktu nak beli komputer dua tahun yang lalu, komputer 'Netbook' harganya mahal, lebih kurang RM2,000.

Ok...lah,, cerita pasal komputer, saya bagi pihak sekolah mengucapkan ribuan terima kasih kepada Kerajaan Malaysia (BN)...maaf bukan kerajaan PKR. Pemberian komputer 1Malaysia pada hari Sabtu 9 April 2011 sedikit sebanyak usaha pihak sekolah dan tentulah Kerajaan sendiri untuk merealisasikan generasi celik IT kini menjadi kenyataan.

Di pihak ibu bapa dan para pelajar yang telah menerima Komputer 1Malaysia, gunakanlah komputer itu untuk tujuan yang baik. Jika selama ini banyak alasan yang diberikan apabila kerja kursus PMR tidak siap sebab tiada kemudahan komputer, maka itu sudah jadi cerita lama. Guru-guru pasti akan merasa gembira apabila pelajar bertambah minat dan bersemangat untuk menyiapkan tugasan yang diberikan. Ibu bapa harus sentiasa memantau penggunaan teknologi canggih ini di rumah. Jangan biarkan anak-anak lalai bermain 'Game' sehingga tidak membaca buku atau menyiapkan kerja-kerja sekolah yang diberikan oleh guru. Apalah gunanya komputer jika pencapaian anak-anak bertambah merosot. Tapi jika dengan adanya kemudahan yang diberikan secara percuma ini mampu melonjakkan pencapaian akademik anak-anak, sudah pasti bukan sahaja guru-guru gembira, malah kerjaan sendiri tentu akan merasa bangga kerana pemberian komputer 1Malaysia tidak sia-sia.

Begitu juga kepada pelajar SPM dan STPM, jangan salah guna pemberian ini dengan melayari laman-laman web lucah atau asyik bermain 'game'. Siapkan tugasan R&D anda. Melayari internet untuk tujuan mencari maklumat atau mencari pengetahuan, sebenarnya sudah tidak asing lagi kepada para pelajar di negara maju. Jadi dengan adanya komputer 1Malaysia in, anda juga boleh menjadi seperti pelajar di negara maju, asalkan anda bijak menggunakannya. Komputer adalah mesin yang dicipta oleh manusia, sampai masa alat ini akan rosak juga.

1 comment:

  1. alah aku mau eh cigu....hehehe..siuk pula durang dapat kami nda dapat...aku harap kamu budak2 manfaatkan lah tu notebook n broadband jagn salah guna...jangan pula ada benda ni kepuusan kamu tambah teruk hehehe..cigu kalau ada lagi bagi to aku arh hehehehe...

    ReplyDelete